Hebt u last van uw gewrichten?

Ontdek onze adviezen voor gewrichten in volle vorm.

Onze adviezen

Bewegen is leven

Waarom bewegen?

Onze gewrichten hebben – ongeachte onze leeftijd – nood aan beweging. Dagdagelijkse bewegingen, fysieke activiteiten en sporten geven uw kraakbeen, gewrichten, beenderen en spieren meer weerstand. 

Fysieke activiteiten hebben ook nog andere belangrijke voordelen. Een wetenschappelijke studie heeft aangetoond dat regelmatig bewegen aan een gematigd tempo voor een betere levenskwaliteit op langere termijn zorgt. Het uitvoeren van oefeningen van gematigde fysieke activiteit (minstens drie uur per week) of van een intense activiteit (minstens 20 minuten drie keer per week) biedt enkel voordelen voor ons welzijn. 

Beweging helpt onze gewrichten in conditie te houden.

Welke doelstellingen ?

Sport en fysieke activiteiten verbeteren:

  • De soepelheid van de gewrichten: het gaat hier over strek- en stretchoefeningen die enkele tientallen seconden tot 20 minuten kunnen duren, afhankelijk van het soort oefening .
  • De spierkracht rond de gewrichten: spieroefeningen verhogen de capaciteit van de spieren en zorgen voor een betere ondersteuning en stabiliteit van de gewrichten. Ze dienen in reeksen en meerdere keren per week uitgevoerd worden.
  • De uithouding: dit zijn fysieke activiteiten van gemiddelde en lange duur zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Ze verbeteren de algemene conditie en staan dus een betere training zonder vermoeidheid toe.

Wie moet bewegen?

Met uitzondering van bepaalde strikte medische contra-indicaties, wordt beweging en sport aan iedereen aangeraden, ongeacht of u gewrichtsproblemen heeft en ongeacht uw leeftijd of geslacht. Het soort beweging of sport zal aangepast worden in functie van ieders specifieke noden en behoeften. 

Volg ons advies!

Luister naar uw lichaam en overschrijd uw eigen grenzen niet

Respecteer bepaalde regels om in alle veiligheid te sporten:

  • Kies voor kwaliteitsvolle schoenen die aangepast zijn aan de uitgekozen sport.
  • Bouw langzaam op: we beginnen langzaam en bouwen progressief de intensiteit van de inspanning op.
  • Respecteer de duur. Twee tot drie uur gematigd sporten per week zou al een voordelig effect op uw gezondheid hebben.
  • Indien de gewrichten rood, warm, gezwollen of minder bewegelijk zijn, beperkt u best de bewegingen en voert u enkel de aanbevolen bewegingen uit. 

Voer de bewegingen op regelmatige basis uit, maar vermijdt eentonigheid.
Verander regelmatig van oefening of van sport.