old happy lovers walking on a beach
Bewegen is leven!

La première action
contre les problèmes articulaires

Teaser coach personnel

Mijn persoonlijke coach

Doe de test en voer de speciaal voor u uitgekozen oefeningen uit met behulp van de begeleidende video.

Test uw gewrichten De video's opnieuw bekijken
fidelite
Deelnemen
Bewegen is leven!
old happy lovers walking on a beach

Vermageren is niet enkel goed voor het hart, maar ook voor de gewrichten! Indien u overgewicht hebt, aarzel dan niet om, naast het inplannen van dagelijkse beweging, ook even langs te gaan bij uw huisarts of een diëtist om eventuele slechte voedingsgewoontes aan te pakken!


Uw gewrichten lijden onder overgewicht, en dan vooral de heupen en de knieën. Zo zorgt elke kilo overgewicht voor een overbelasting van 5 kilo op uw heupen, wat de afbraak van het kraakbeen kan versnellen en de normale beweeglijkheid van de gewrichten kan belemmeren. Indien u overgewicht hebt, verlies dan de overtollige kilo’s door bijvoorbeeld minder zetmeelrijke en gesuikerde voeding (brood, ontbijtgranen, aardappelen, snoepjes) te eten en meer groenten, fruit en plantaardige proteïnen (soja, quinoa, peulvruchten) op het menu te zetten. Vergeet niet tussen de maaltijden door 1,5 L water te drinken.


Groenten en fruit zitten vol mineralen en vitaminen die noodzakelijk zijn voor de beweeglijkheid van uw gewrichten. Maar ze bevatten nog iets anders: antioxidanten. Deze stoffen neutraliseren de deeltjes die verantwoordelijk zijn voor de veroudering van de gewrichten. Om een evenwichtig voedingspatroon te ontwikkelen, baseert u zich best op de voedingspiramide!

Alle voedingsmiddelen, of ze nu energierijk zijn of niet, bevinden zich in verschillende voedingscategorieën die in een piramide weergegeven kunnen worden. Hoe hoger het voedingsmiddel in de piramide staat, hoe minder we ervan mogen eten, maar geen enkel voedingsmiddel is verboden: alles draait rond het vinden van het juiste evenwicht.


Om uw gewrichten in beweging te houden, moet u gewicht verliezen, overmatig alcoholgebruik vermijden, niet roken en vooral aan aangepaste lichaamsbeweging doen.


Regelmatig bewegen draagt bij tot gewichtsbehoud en staat toe om de spieren te versterken en de pezen te versoepelen die de gewrichten stabiliseren. De tonische spieren beschermen de gewrichten en beperken het risico op slijtage. Ook onder begeleiding van een kinesitherapeut kan u het spierstelsel versterken, stretchoefeningen doen en een goede lichaamshouding aanleren.

Gewrichtsslijtage mag in geen geval in de weg staan van lichaamsbeweging. Integendeel. Het is belangrijk om een sport te kiezen die bij u past en deze daarna aan een gematigde intensiteit te beoefenen (langdurig aan een zwakke intensiteit vormt geen enkel probleem).

Gewricht per gewricht, welke sport best kiezen ?

Gewricht

Te vermijden sporten

Aanbevolen sporten

Knie

voetbal, schermen, rugby, vechtsporten, tennis

wandelen op vlakke en gelijkmatige grond, fietsen (behalve indien u, door slijtage van de gewrichten, de trap moeilijk kan nemen), zwemmen

Heup

balsporten, paardrijden, dansen,  springen, vechtsporten

wandelen, zwemmen, fietsen, duiken, zeilen

Lendenwervel

wielrennen, paardrijden, springen, vechtsporten, golf, tennis

wandelen, zwemmen (behalve vlinderslag)

Schouder

raketsporten, vechtsporten, schieten, golf, zeilen

wandelen, zwemmen, fietsen, duiken

Elleboog

raketsporten, vechtsporten, schieten, speerwerpen

alle andere sporten (behalve indien ze de hinder doen optreden of verergeren)

Hand

raketsporten, boksen, karate, paardrijden (in competitie)

alle andere sporten waarbij er niets in de handen genomen moet worden

Voet

veldloop, marathon, langlaufwedstrijd, springen

alle andere sporten (met aangepast schoeisel)

Voor het beoefenen van een sport, is het belangrijk om een correcte uitrusting te hebben, o.a. met kwalitatieve sportschoenen.


Glucosamine wordt door het kraakbeen zelf aangemaakt. Maar indien u niet meer zo soepel kan bewegen, kan een extra dosis glucosamine noodzakelijk blijken. Het is belangrijk dat deze “extra dosis” glucosamine onder de vorm van glucosaminesulfaat gebeurt. Visolie en in het bijzonder Krill olie wordt gebruikt omdat ze zo rijk aan Omega-3 is. 

 Vraag raad aan uw dokter of apotheker.


Als u hinder ondervindt aan uw gewrichten, moet u er ijs op leggen.
Waar en niet waar!

  • Ijs kan aangebracht worden wanneer er een belangrijke overlast is en indien het gewricht rood en warm aanvoelt. In de andere gevallen, wordt warmte aanbevolen.

Vermageren is een goede manier om gewrichtsslijtage te beperken.
Waar!

  • Elke kilo die u verliest, draagt bij tot de beweeglijkheid van uw gewrichten.

Gewrichten  "roesten" als het regent.
Niet waar.

  • In tegenstelling tot wat velen denken, hebben de vochtigheidsgraad of de temperatuur geen enkele invloed op de beweeglijkheid van gewrichten! Tijdelijke stress en vermoeidheid kunnen daarentegen het fenomeen wel versnellen.