old happy lovers walking on a beach
Bewegen is leven!

La première action
contre les problèmes articulaires

Teaser coach personnel

Mijn persoonlijke coach

Doe de test en voer de speciaal voor u uitgekozen oefeningen uit met behulp van de begeleidende video.

Test uw gewrichten De video's opnieuw bekijken
fidelite
Deelnemen
Bewegen is leven!
old happy lovers walking on a beach

Het menselijke skelet bestaat uit vele gewrichten. Onze gewrichten kunnen vergeleken worden met scharnieren tussen twee losstaande en aangrenzende beenderen. Zonder gewrichten kunnen we niet bewegen, ze zijn samengesteld uit vele fragiele en minder fragiele elementen:

  • De uiteindes van de beenderen.
  • Het kraakbeen: een witte en harde materie op basis van collageen die het uiteinde van elk bot omhult en voor de soepelheid van onze bewegingen zorgt, het is een soort schokdemper.
  • De ligamenten: deze zijn noodzakelijk om het gebeente samen te houden, zoals riemen.
image_max_nl knie

Kraakbeen is onderworpen aan een mechanische wet: hoe meer het gebruikt wordt, hoe meer het kan verslijten. Leeftijd speelt hierbij waarschijnlijk een belangrijke rol. De gewrichten die het meest getroffen worden zijn die van de heupen, de knie, de wervelkolom en de vingers.

De evolutie gaat in het algemeen traag, maar kan, afhankelijk van de plaats evolueren, eventueel met opstoten, of opnieuw stabiliseren. Wat de evolutie ook is, het eindresultaat is, vanaf het moment waarop de eerste tekenen zich voordoen, een stijfheid van de gewrichten en moeilijker en ongemakkelijk bewegen. Het is daarom zeer belangrijk om de veroudering van de gewrichten te controleren.


Bepaalde risicofactoren zijn niet veranderbaar, andere daarentegen kunnen wel verbeterd worden door een wijziging van onze leefgewoontes.

Niet-beïnvloedbare risicofactoren

  • Leeftijd kan een zeer belangrijke rol spelen.
  • Een erfelijk probleem (genetische oorzaak).
  • Een verwonding, een operatie (bijvoorbeeld een knieoperatie).

Beïnvloedbare risicofactoren

  • Een overbelasting van de gewrichten, in het bijzonder bij het uitoefenen van bepaalde competitiesporten, intensieve trainingen (voetbal, tennis, skiën, ...) of fysiek belastend werk, met een niet-aangepaste last.
  • Tabak.
  • Overgewicht stelt de gewrichten zwaar op de proef.

  • Het dagelijks uitvoeren van specifieke oefeningen is goed voor uw gewrichten. Kinesitherapie laat toe om, met behulp van massagetechnieken en lenigheidsoefeningen, de bewegingsmogelijkheden te behouden of te vergroten. Het draagt eveneens bij tot de versteviging van het spierstelsel en gewrichtsstabiliteit.
  • Om het kraakbeen in vorm te houden, moet u op uw voeding letten! Eet evenwichtig en kleurrijk voedsel! En houd uw gewicht in de gaten!

's Morgens bij het opstaan wordt u de hinder aan de gewrichten het meest gewaar.
Niet waar!

  • Verouderende gewrichten laten zich vooral voelen bij het bewegen. U moet 's morgens wel de tijd nemen om de stramme gewrichten los te laten komen.

Hoge hakken versnellen de veroudering van gewrichten.
Waar!

  • Het jarenlang dragen van hoge hakken versnelt de slijtage van de knie.