old happy lovers walking on a beach
Bewegen is leven!

La première action
contre les problèmes articulaires

Teaser coach personnel

Mijn persoonlijke coach

Doe de test en voer de speciaal voor u uitgekozen oefeningen uit met behulp van de begeleidende video.

Test uw gewrichten De video's opnieuw bekijken
fidelite
Deelnemen
Bewegen is leven!
old happy lovers walking on a beach

Onze gewrichten hebben – ongeachte onze leeftijd – nood aan beweging. Dagdagelijkse bewegingen, fysieke activiteiten en sporten geven uw kraakbeen, gewrichten, beenderen en spieren meer weerstand.

Fysieke activiteiten hebben ook nog andere belangrijke voordelen. Een wetenschappelijke studie heeft aangetoond dat regelmatig bewegen aan een gematigd tempo voor een betere levenskwaliteit op langere termijn zorgt. Het uitvoeren van oefeningen van gematigde fysieke activiteit (minstens drie uur per week) of van een intense activiteit (minstens 20 minuten drie keer per week) biedt enkel voordelen voor ons welzijn.

Beweging helpt onze gewrichten in conditie te houden.


Sport en fysieke activiteiten verbeteren:

  • De soepelheid van de gewrichten: het gaat hier over strek- en stretchoefeningen die enkele tientallen seconden tot 20 minuten kunnen duren, afhankelijk van het soort oefening .
  • De spierkracht rond de gewrichten: spieroefeningen verhogen de capaciteit van de spieren en zorgen voor een betere ondersteuning en stabiliteit van de gewrichten. Ze dienen in reeksen en meerdere keren per week uitgevoerd worden.
  • De uithouding : dit zijn fysieke activiteiten van gemiddelde en lange duur zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Ze verbeteren de algemene conditie en staan dus een betere training zonder vermoeidheid toe.

Met uitzondering van bepaalde strikte medische contra-indicaties, wordt beweging en sport aan iedereen aangeraden, ongeacht of u gewrichtsproblemen heeft en ongeacht uw leeftijd of geslacht. Het soort beweging of sport zal aangepast worden in functie van ieders specifieke noden en behoeften.

Ga naar de test


Luister naar uw lichaam en overschrijd uw eigen grenzen niet

Respecteer bepaalde regels om in alle veiligheid te sporten:

  • Kies voor kwaliteitsvolle schoenen die aangepast zijn aan de uitgekozen sport.
  • Bouw langzaam op: we beginnen langzaam en bouwen progressief de intensiteit van de inspanning op.
  • Respecteer de duur. Twee tot drie uur gematigd sporten per week zou al een voordelig effect op uw gezondheid hebben.
  • Indien de gewrichten rood, warm, gezwollen of minder bewegelijk zijn, beperkt u best de bewegingen en voert u enkel de aanbevolen bewegingen uit.

Voer de bewegingen op regelmatige basis uit, maar vermijdt eentonigheid.
Verander regelmatig van oefening of van sport.

Welke oefeningen voor mij?


Om deel te nemen aan onze persoonlijke coaching, nodigen wij u uit om eerst uw gewrichten te testen.

GA NAAR DE TEST

U hebt ervoor gekozen om ons programma van fysieke activiteiten te volgen, bravo!

Volg ons advies!

  • Hou vol ! Zelfs als bepaalde positieve effecten van de oefeningen al snel voelbaar worden, is het noodzakelijk om de oefeningen meerdere weken of maanden vol te houden.
  • Indien nodig, kan u de oefensessies over de ganse dag spreiden.
  • Voorzie eventueel opwarmings- en recuperatieoefeningen, voornamelijk voor langdurige uithoudingsoefeningen.
  • Haal plezier uit uw oefeningen of fysieke activiteiten en blijf vindingrijk, sport moet plezierig blijven!
  • Volg uw vooruitgang op en noteer uw activiteiten en waarnemingen in een schriftje dat u vervolgens regelmatig kan inkijken.
  • Hanteer een evenwichtig, gevarieerd en kleurrijk voedingspatroon en rook niet!
  • Indien nodig, kan u zich laten bijstaan door een gezondheidsspecialist zoals een kinesitherapeut.
  • Indien u tijdens de fysieke activiteit nieuwe en storende tekens of sensaties waarneemt, stop dan elke fysieke activiteit en raadpleeg uw dokter.